Studiespesialisering med toppidrett

Hva er forskjellen på Studiespesialisering med toppidrett, og Idrettsfag?

På utdanningsprogrammet Studiespesialisering med toppidrett går du vanlig studiespesialisering, men tar programfaget toppidrett i tillegg. I VG1 betyr det at du får 5 timer ekstra i uken. I VG2 og VG3 kan toppidrett være ett av dine tre programfag.

På utdanningsprogrammet Idrettsfag tar du mange fag som handler om idrett, både teoretisk og praktisk. I tillegg til at du velger toppidrett, breddeidrett eller breddeidrett fitness får du fagene aktivitetslære, treningslære, treningsledelse, idrett og samfunn.

Hvordan søke på Studiespesialisering med toppidrett?

Hvis du søker VG1, søk vanlig studiespesialisering på vigo.no. Hvis du får plass hos oss får du et brev hjem om hvordan du velger toppidrett før skolestart. Samme informasjon vil også ligge på hjemmesiden.

Hvis du søker VG2 eller VG3, velger du bare toppidrett ett av dine programfag.

Hva går toppidrett ut på?

Toppidrett er faget som gir deg en mulighet til å satse målrettet i din idrett på et høyt nivå. Våre lærere i dette faget holder et meget godt nasjonalt nivå når det gjelder utvikling av unge utøvere. Lærerne vil gi deg individuell veiledning slik at du får et godt grunnlag til å utvikle dine ferdigheter og ditt prestasjonsnivå. Du vil lykkes i faget gjennom målrettet og systematisk trening med høy innsats over tid. Trenerne/lærerne vil alltid være tilgjengelige for veiledning.

Med toppidrett som programfag så kan du trene og utvikle ferdigheter i din idrett i skoletiden, to ganger i uken. Du blir en del av et toppidrettsmiljø, og du vil gjennomføre relevante tester minimum to ganger i skoleåret der du kan se din egen utvikling fra 1. til 3. klasse. Du får mulighet til å trene basistrening og skadeforebyggende trening.

Arenaer vi benytter: Linderudhallen, Linderud bad, Condis på Økern, Løren ishall, Haslehallen (Oslo Turn), Nordre Åsen (med undervarme), Linderud kunstgress, Grorud Kunstgress, CageBall – Nydalen, Veitvethallen, Apalløkka idrettshall, Skolen: Styrke, Kampsport, Spinning, Dansesal/Basistrening og Lillomarka.