Den rosa sko

Slik gjennomføres prosjektet

Bjerkes jenter på idrettsfag i VG3 har kroppsøvingstimene med 4. klasse på 13 ulike skoler i Groruddalen. Tre og tre Bjerke-elever drar på hver skole, og er der sammenlagt 6 ganger. 4.klasse-jentene får en innføring i fysisk aktivitet med hovedvekt på fotball og selvfølgelig med mye lek.

Hele prosjektet rundes av med en stor turnering med alle de deltakende skolene der det blir fotball, pølser, frukt og mye moro. For å forsikre oss om at jentene har et tilbud dersom de ønsker å fortsette med fotball har vi også inngått samarbeid med klubbene i nærområdet.

Mål med prosjektet

• Rekruttere jenter, og spesielt jenter med minoritetsbakgrunn, inn i fotballen og organisert idrett generelt.
  • Skape en samfunnsbindene og positiv virksomhet i lokalsamfunnet som bidrar til å fremme fysisk aktivitet og sosialisering.
  • Utdanne instruktører. Gjennom dette prosjektet blir vi (jentene ved Bjerke) sertifiserte aktivitetsledere og får godkjent aktivitetslederkurset.
  • Vi ønsker at dette prosjektet skal leve videre og bli en merkevare for Bjerke VGS, samtidig som det kan bli en mulig mal for andre videregående skoler i landet.

Den Rosa Sko

Prosjektansvarlig: Eli Landsem